HTML

Ide nekem a fish&chips-et

Magyar csaj Londonban, három hónapra

Utolsó kommentek

2008.04.24. 09:29 londonbebi

34. nap: baloldal, Napóleon, Újpest

Na jó, mostanáig bírtam információ nélkül, angol barátaim ugyanis nem tudják a választ. (Hogy lehet úgy élni, hogy valami teljesen másképp van náluk, mint a világ legtöbb pontján, mégsem kíváncsiak rá, miért?)



Rövid keresgélés után akkor íme:

Nem ők különcködnek a baloldali közlekedést illetően, a világ többi része váltott az 1700-as években. Ma a világ körülbelül negyedében, elsősorban a brit gyarmatokon baloldali a közlekedés, írja a National Geographic. A történelmi feljegyzések szerint már az ókori Rómában bal oldali közlekedés volt és bár ennek a pontos oka nem ismert, a történetírók arra tippelnek, hogy a veszélyes élet miatt a lakók folyton magukkal hordták kardjukat, és mivel az emberek nagy többsége jobbkezes, ezért biztonságosabbnak érezte, ha egy ismeretlennel szemben a bal oldalon halad, így a rossz indulattal közeledőre gyorsabban ránthatta kardját.

Aztán a Nagy Francia Forradalom idején újabb jelentőséget kapott a közlekedés elhelyezkedése, szimbolikus jelentősége volt annak, ki melyik oldalon halad: a szegények a jobb oldalon, a forradalom ellenségei, az arisztokraták pedig a bal oldalon. Napóleon gyorsan a közlekedés megváltoztatása mellett döntött. Aztán amikor Napóleon fél Európát elfoglalta, a megszállt országokban is bevezette a jobb oldali közlekedést. Ami érdekes, hogy ekkor az Osztrák-Magyar Monarchia lakói még mindig baloldalon közlekedtek, Ausztria, Csehszlovákia és Magyarország 1938-39-ben szánta rá magát a cserére. Vagyis nagyi és nagypapa még így szocializálódott.

Nagy-Britannia máig kitart a baloldali közlekedés mellett, és minden gyarmatán ezt vezette be. (Kivételt a már említett Egyiptom képez, melyet előttük Napóleon már meghódított.) Léteznek tanulmányok, amelyek azt sugallják, hogy a bal oldali közlekedés biztonságosabb, mint a jobb oldali. A legtöbb embernek ugyanis a látás terén is a jobb oldala a domináns. Baloldali közlekedés esetén pedig, például egy előzésnél, a domináns jobb szem pontosabban képes a távolságot, sebességet megbecsülni.

Hát nem tudom, ez az egyetlen dolog, amit nagyon nehéz itt megszokni. Még egy hónap után is inkább mindenfelé nézek, mert még próbálkozásaim ellenére sem tudtam magamra erőszakolni, hogy direkt ne abba az irányba nézzek, amerre első gondolatom szerint tenném.



A tavasz is megérkezett, órákig olvasgattam a közeli ARSENAL felirat L betűjén.

Hadd ajánljak egy új London blogot, a Mind the gap-et, ami remek információkat közöl a városról és remek illusztrációkat. Például egy olyat, hogy Budapest és London mekkora egymáshoz képest, méretarányosan egymásra fektetve. Én a városközponthoz képest - ha jól nézem  - körülbelül Újpest-külsőn, vagy Óbudán lakom. Vagyis londoni viszonylatban szupermenő, belső részen. Így már azt az újabb kérdést is meg tudom válaszolni, amit egyik ismerős tett fel: Budapest ugye akkora, hogy körbe lehet sétálni?

Amúgy a méret ebben a városban új értelmet nyer. Hiába mondom büszkén, hogy egy kétmilliós városból jövök, mindenki csak kedvesen mosolyog. Akkora városban indulok most boltba, mint a saját, szeretett országom.

Vallomás: továbbra sem ettem fish&chips-et. Nem lenne sokkal érdekesebb kaland, ha inkább már nem is ennék?

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://londonbebi.blog.hu/api/trackback/id/tr72439844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása